• 1403/07/25 - 12:40
  • تعداد بازدید : 27
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

هشدار دامپزشکی در خصوص درگیری طیور در فصول سرد به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد، دکتر نرگس حسینی؛ رئیس ادارۀ بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل، کرم ابریشم و آبزیان دامپزشکی استان در خصوص پیشگیری از درگیری طیور به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصول سرد سال هشدار داد و افزود:

آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان می باشد. ویروسهای آنفلوانزا دارای 3 نوع تیپ C,B,A می باشند. در طیور فقط تیپ A می تواند ایجاد بیماری نماید. این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله سگ، گربه، اسب و همچنین انسان را درگیر می نماید.
وی در ادامه افزود: مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شتر مرغ از پرندگان حساس به بیماری می باشند.
حسینی علائم این بیماری را در طیور ، شروع ناگهانی تلفات با روند افزایش در گله؛ انتشار ناگهانی بیماری در گله، بیحالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دان، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه ،علائم تنفسی حاد، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا، بیان کرد.
وی همچنین راه های انتقال بیماری را  تماس با پرندگان وحشی و آلوده، تماس با طیور آلوده، از طریق کفش، لباس، خودرو، آب، دان و مدفوع و بستر آلوده، سگ و گربه به عنوان ناقلینن مکانیکی، تهیه دان از منابع غیر مطمئن بخصوص کانونهای آلوده، پراکنده شدن کود مرغداری به محیط اطراف، عدم پاکسازی و ضد عفونی کامل محل نگهداری مرغ و لوازم و تجهیزات قبل از پرورش جوجه، عنوان نمود.
حسینی در خصوص راه های پیشگیری از این بیماری در جمعیت طیور بیان داشت: باید از ورود پرندگان وحشی به محل نگهداری مرغ از طریق نصب توری و ترمیم خرابیهای آن جلوگیری شود. رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در مرغداری های صنعتی؛ ضد عفونی کامل محل پرورش مرغ و تجهیزات آن قبل از جوجه ریزی؛ از ورود حیوانات دیگر به عنوان ناقلین مکانیکی به محل پرورش مرغ ممانعت به عمل آید.
در پایان وی از همشهریان و افرادی که با صنعت طیور در ارتباط هستن خواست در صورت مشاهده هرگونه افزایش تلفات،کاهش شدید مصرف دان و موارد عنوان شده با تماس با سامانه 1512 فوریتهای دامپزشکی اطلاع دهند.

  • گروه خبری : اسلایدر,هشدارهای بهداشتی
  • کد خبر : 328549
محمدجواد زارع

محمدجواد زارع

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لینک کوتاه