• 1401/12/16 - 11:17
  • تعداد بازدید : 653
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

پیشگیری بهتر از درمان

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد دکتر حمید پور میرزایی مسئول آموزش و ترویج این اداره کل از راه های جلوگیری از بروز اسهال در بره ها خبر داد.

ایشان بیان نمود: یکی از مشکلات پرورش گوسفند ایجاد اسهال در نوزادان (برّه و بزغاله) است. برای پیشگیری و درمان این مشکل چند راه حل پیشنهاد می‌گردد.

1- تعذیه مناسب مادران آبستن در دوره آبستنی بویژه در دو ماه آخر آبستنی باید صورت گیرد تا بره از بدنی قوی برخوردار شود و بتواند در برابر شرایط نامناسب محیطی و بیماری ها مقاومت کند. اگر وزن بدن نوزادان در زمان تولد از 5/2 تا 3 کیلوگرم کمتر باشد، احتمال زنده ماندن آنها کم است. همچنین رشد نوزاد ارتباط بسیار زیادی به وزن زمان تولد نوزاد دارد. لذا اگر وزن زمان تولد نوزاد بیشتر باشد، با سرعت بیشتری رشد می‌کند.

2- جیره غذایی خوب برای مادران در زمان آبستنی باعث تولید مقدار کافی آغوز با کیفیت شده که بقاء نوزاد را بیمه می‌کند. جیره نامناسب باعث کاهش تولید آغوز می‌شود.

3- مکمل‌های لازم به ویژه ویتامین ای و سلنیوم به جیره مادران آبستن اضافه شود.

4- تزریق واکسن آنتروتوکسمی در گوسفندان آبستنی که بین 5/2 تا 5/3 ماهگی هستند، در پیشگیری از بروز اسهال در نوزادان کمک می‌کند.

5- تامین جایگاه مناسب برای زایمان مادارن تا نوزادان دچار افت حرارت بدن و سرمازدگی نشوند؛ اگر محیط سرد باشد، به سرعت قند خون نوزادان افت کرده و شل و بی حال می‌شوند و احتمال تلف شدن آنها زیاد است.

 لذا جایگاه گرم در زمان تولد و روزهای ابتدایی زندگی بسیار لازم است. اگر وزن نوزادان کم باشد، چربی ذخیره شده در بدن آنها کم بوده و احتمال کاهش افت دمای نوزادان خیلی افزایش می‌یابد.  

6- در زمان زایمان مادران حضور داشته باشید؛ با تولد نوزاد پستان مادر را بدوشید و از سلامت پستان مادر مطمئن شوید.

7- خوراندن دستی آغوز و شیر به میزان 15 تا 20 درصد وزن بدن بسیاری از مشکلات را کم می‌کند. همراه بودن نوزاد با مادر و اطمینان از خوردن شیر کافی توسط نوزاد و عدم کنترل رشد نوزادان از دلایل مهم تلف شدن نوزادان است.

8- اغلب موارد اسهال در هفته اول تولد در نوزادان بروز می‌کند رعایت بهداشت در گله و نوزادان از ایجاد اسهال جلوگیری می‌نماید. استفاده از داروی پمپی (اینتروسیل) در درمان اسهال نوزادان توصیه می‌گردد. استفاده از مخلوط دو عرق گیاهی (یک لیتر زنیان و یک لیتر اترج) به میزان یک استکان در روز در درمان و پیشگیری از اسهال نوزادن نیز توصیه می‌شود.

خوراندن او آر اس (ORS) که حاوی جوش شیرین باشد، نیز در درمان اسهال نوزاد توصیه می‌شود. اگر نوزاد مبتلا به اسهال نمی‌تواند راه برود، باید به او سرم وصل کرد.

9- از هفته دوم زندگی نوزادان از استارتر (برّه و بزغاله) نوزادان در جیره غذایی آنها استفاده شود. این توصیه برای نوزادانی که دو قلو بوده‌اند از واجبات کار دامداری است وگرنه آنها شیرسوز شده و هیچ راه درمانی برای آنها وجود ندارد. چون شیر مادر برای نوزادان دو قلو کافی نیست و آنها شیرسوز خواند شد.

10- به دلیل اینکه نوزاد به زمین و محیط دامداری دهان می‌زند و موادی را می‌خورد، اگر این دهان آلوده با پستان مادر تماس پیدا کند، مادر دچار ورم پستان می‌گردد.

 لذا سعی شود شیر مادران را با دست دوشیده و به نوزادان بخورانید. این کار علاوه بر پیشگیری از ورم پستان در مادران، به دلیل کنترل مقدار شیر مصرفی از بروز اسهال در نوزادان جلوگیری می‌گردد.

11- دامدار باید به نمره بدنی (چاقی و لاغری) دامهای خود حساس باشد و از لاغر و یا چاق شدن بیش از حد آنها جلوگیری نماید. این موضوع در افزایش تولید شیر و افزایش تولید مثل بسیار تاثیر دارد.      

  • گروه خبری : اسلایدر,آموزش و ترویج
  • کد خبر : 298188
محمدجواد زارع

محمدجواد زارع

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لینک کوتاه