• 1400/03/10 - 13:07
  • تعداد بازدید : 620
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد اعلام کرد:

آغاز طرح رایگان واکسیناسیون بره و بزغاله علیه بروسلوز (تب مالت)

هادی زارع زردینی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد از آغاز اجرای طرح واکسیناسیون رایگان بروسلوز ( تب مالت ) در بره و بزغاله خبر داد و گفت: این طرح از اردیبهشت ماه سال جاری آغازشده و تا پایان فصل تابستان پیش بینی می شود نزدیک به صد هزار راس دام علیه بیماری تب مالت واکسینه شوند.

دکتر هادی زارع زردنی

 به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد هادی زارع زردینی افزود: بروسلوز (تب مالت) بیماری واگیر دار مشترک بین انسان و دام است که احتمال شیوع این بیماری در فصل تابستان به دلیل افزایش مصرف مواد لبنی بیشتر می شود. از علائم این بیماری در انسان: تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر، پشت و مفاصل می باشد.
وی در ادامه به همشهریان توصیه کرد: حتی الامکان از شیر پاستوریزه استفاده نمایند و در صورت عدم دسترسی به شیر پاستوریزه؛ شیر فله را قبل از مصرف به مدت 1 دقیقه بجوشانند. همچنین در صورت تمایل به مصرف پنیر محلی آنرا به مدت 2/5 ماه در آب نمک 15 تا 18 درصد نمک قرار داده تا در صورت آلودگی، میکروب های بیماری از بین برود. 
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد به دامداران توصیه کرد: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری تب مالت، دام ها را برعلیه این بیماری واکسینه کرده تا از ابتلاء آنها و سرایت بیماری به انسان ها جلوگیری شود. در صورت وجود خراش یا زخم بر روی دست از شیر دوشی اجتناب نموده و دام تلف شده، سقط شده و ترشحات رحمی دام های آلوده را سوزانده یا به مقدار کافی بر روی آنها مواد ضدعفونی کننده ریخته و بطور بهداشتی دفن نموده و یا بسوزانند. 
وی در پایان خاطر نشان کرد: واکسیناسیون دام ها و نیز شناسایی و حذف دام های آلوده و بخصوص آموزش افراد جامعه و دامداران را از مهمترین راه های کاهش بیماری در جمعیت حیوانی و انسانی دانست.

  • گروه خبری : اسلایدر,اطلاعیه ها
  • کد خبر : 274365
روابط عمومی   قدیم

روابط عمومی قدیم

تصاویر

واکسیناسیون واکسیناسیون

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لینک کوتاه