• 1403/03/26 - 12:42
  • تعداد بازدید : 162
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

هشدار در مورد تب کریمه کنگو در آستانه عید قربان

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر نسبت به خطر بروز بیماری تب کریمه کنگو با افزایش گرما و کشتار غیر مجاز دام در منزل و اماکن با نزدیک شدن به روز عید قربان هشدار داد.

به گزارش روابط عمومی دامپزشکی شهرستان اشکذر، علی نیک بین؛ رئیس این اداره،  ضمن تبریک عید سعید قربان ازشهروندان خواست در آستانه عید سعید قربان، خطر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را جدی بگیرند.
وی گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین دام و انسان است که از طریق نیش کنه، تماس با خون و ترشحات دام آلوده و مصرف گوشت های آلوده پیش سرد نشده حاصل از ذبح غیربهداشتی دام‌ها خارج از کشتارگاه به انسان منتقل می‌شود. وبا توجه به آنکه ویروس در برابر حرارت حساس است؛ بنابراین به افراد توصیه می‌شود که از مصرف  گوشت و جگر خام و نیم پخته خودداری کنند و در صورت انتقال این بیماری ویروسی به انسان با خونریزی شدید همراه است و در مواردی منجر به مرگ فرد آلوده می‌شود.
وی افزود: با توجه به نزدیک شدن به عید قربان به حجاجی که تصمیم دارند امسال قربانی را انجام دهند، توصیه اکید می‌شود که دام را از اماکنی که سم پاشی و مبارزه با کنه را انجام داده اند و مورد تایید دامپزشکی هستند تهیه کنند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو  در دام، فاقد علائم بالینی مشهود بوده و تنها با ایجاد واکنش زود گذر تب همراه می باشد گفت : این بیماری با رعایت اصول بهداشتی شامل حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام ها و سمپاشی و ضدعفونی اماکن دامی با نظارت دامپزشکی، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن (نظیر چشم و دهان ) با ترشحات ، خون و بافت تازه دام آلوده، خودداری از کشتار دام در محل های غیرمجاز، تهیه گوشت مورد نیاز از محل های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه دام به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفرتا ۴ درجه سانتیگراد ( دمای یخچال)، رعایت روش های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک)، اجتناب از خوردن جگر خام ونیم پخته قابل کنترل است.
نیک بین گفت: مردم قربانی دام ها را در کشتارگاه های تحت نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی انجام دهند و از قربانی کردن دام ها برای جلوگیری از انتقال برخی از بیماریهای دامی و حفظ مسائل زیست محیطی در معابر عمومی جداً پرهیز کنند.
وی با تاکید بر اجتناب از کشتار دام در معابر و منازل در روز عید قربان بیان کرد در کشتارگاه‌ها از ساعت 5 صبح لغایت 13 دامپزشکان، دستیاران بهداشتی و ناظرین شرعی حضور دارند و ضمن معاینه دام و انجام بازرسی های بهداشتی گوشت با تجهیزات و امکانات، لاشه دام ۲۴ ساعت به طور کامل در دمای سردخانه و یخچال نگهداری می‌شود و این ویروس خطرناک به راحتی از بین می‌رود و گفتنی است طبق هماهنگی های انجام شده با کشتارگاه صنعتی دام یزد واقع در شهرستان اشکذرکلیه خدمات در روز عید سعید قربان به طور رایگان به مراجعین ارائه می گردد.

نیک بین گفت: در روز عید قربان یک اکیپ‌ ثابت در کشتارگاه  متشکل از ناظر بهداشتی این اداره و بازرس بهداشتی گوشت و ناظر شرعی در کشتارگاه جهت نظارت شرعی و بهداشتی بر روند کشتار حضور دارند همچنین یک اکیپ سیار در سطح شهرستان اشکذر و یک اکیپ ثابت در محل اداره دامپزشکی شهرستان جهت پاسخگویی آماده ارائه خدمت به مردم عزیز میباشند  و همشهریان عزیز در صورت داشتن هرگونه سوال و یا مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی دراین خصوص می توانند مراتب را در اسرع وقت از طریق تماس با 1512سامانه ارتباط مردمی دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

  • گروه خبری : اخبار شهرستان اشکذر,اسلایدر,اطلاعیه ها,هشدارهای بهداشتی
  • کد خبر : 321119
محمدجواد زارع

محمدجواد زارع

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید