• 1403/04/20 - 09:11
  • تعداد بازدید : 419
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

اطلاعیه بهداشتی دامپزشکی استان در خصوص ذبح دام قربانی در ایام محرم و صفر

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد، دکتر هادی زارع؛ معاون سلامت دامپزشکی استان از مردم عزادار استان خواست تا با کشتار دام در کشتارگاه های استان و رعایت نکات بهداشتی ذبح دام در ایام محرم از ابتلا به بیماری مشترک انسان و دام جلوگیری کنند.

هادی زارع درباره ذبح بهداشتی دام ماه محرم خطاب به هیات های مساجد، حسینیه ها، تکایا در عزاداری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) اعلام کرد: ذبح دام را در کشتارگاه ها و تحت نظارت دامپزشکی انجام شود.
در این اطلاعیه آمده است؛ همشهریان از ذبح دام در مکانها و معابر عمومی، مصرف بلافاصله گوشت دام پس از ذبح آن (به منظور جلوگیری از ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو لاشه گوشت به مدت حداقل 24 ساعت در دمای 4 درجه سانتیگراد یخچال نگهداری شود)، از مصرف لاشه و اندام هایی که رنگ و شکل طبیعی (قرمز روشن) ندارند (رنگ تیره و یا زائده های اضافی) جدا خودداری کنید.
وی تاکید کرد: در صورت نیاز به ذبح دام سبک در خارج از کشتارگاه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، دام در محلی کشتار شود که خونابه وارد فاضلاب شده و محل ذبح شستشو شود و ترجیحاً با محل ذبح با مواد ضدعفونی‌کننده (وایتکس رقیق شده) اقدام و از ذبح دام سنگین در معابر خودداری شود.
وی اضافه کرد: همچنین به منظور عدم انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و دام، ذابحان در هنگام ذبح دام ضمن رعایت نکات بهداشتی از دستکش، ماسک و چکمه مناسب استفاده کنند.
وی در ادامه گفت: خون جزء نجاسات است و به عموم مردم توصیه می‌شود از تماس مستقیم با خون دام که می‌تواند منشأ بیماری‌هایی از جمله تب کریمه کنگو، سایر عفونت‌های میکروبی باشد، جدا خودداری کنند.
زارع افزود: لازم است نهایت دقت و رعایت توصیه های بهداشتی به منظور حفظ بهداشت و رعایت ضوابط بهداشتی در خرید دام، ذبح دام، محل ذبح دام به عمل آورند، تا براثر کشتار دام بیمار و آلوده سبب انتشار و انتقال بیماری های مشترک بین دام و انسان فراهم نشود.

 

  • گروه خبری : اخبار شهرستان ابرکوه,اخبار شهرستان اشکذر,اخبار شهرستان اردکان,اخبار شهرستان بافق,اخبار شهرستان بهاباد,اخبار شهرستان تفت,اخبار شهرستان خاتم,اخبار شهرستان مهریز,اخبار شهرستان میبد,اخبار شهرستان یزد,اخبار شهرستان بهاباد,اخبار شهرستانها صفحه اصلی,اسلایدر,اطلاعیه ها,اخبار شهرستان مروست,اخبار شهرستان زارچ
  • کد خبر : 322386
محمدجواد زارع

محمدجواد زارع

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید