• 1403/03/08 - 09:21
  • تعداد بازدید : 94
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
به منظور کنترل بیماری هاری؛

بیش از 200 قلاده سگ گله ونگهبان در اشکذر واکسینه می شوند

به گزارش روابط عمومی دامپزشکی شهرستان اشکذر، علی نیک بین؛ رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر از مبارزه و پیشگیری از بیماری هاری از طریق واکسیناسیون سگهای گله و نگهبان در شهرستان اشکذر انجام می شود.

نیک بین بیماری هاری را یک بیماری مشترک میان انسان و حیوان عنوان کرد و ادامه داد: هاری توسط ویروسی ایجاد می‌شود که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر گذاشته و التهاب مغز یکی از عوارض اصلی آن است که سگ‌ها ،گربه‌ها و حیوانات وحشی مانند راسو‌ها، راکون‌ها وخفاش‌ها می‌توانند این ویروس را از طریق گزش و خراش به انسان منتقل کنند.
وی افزود: بیماری در حیوان به دو فرم خاموش و خشمگین ظاهر می شود. در فرم خاموش حیوان فلج شده و گوشه گیر می شود اما در فرم خشمگین حیوان عصبی شده و به سایر حیوانات و انسان حمله ور می شود. حیوان هار علائمی از قبیل تغییر رفتار ناگهانی، ترشح شدید بزاق، عدم توانائی در بلع، حمله و گاز گرفتن اجسام، زوزه و ناله کشیدن و در نهایت فلجی و مرگ را نشان می دهد.
نیک بین گفت: هاری نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولاً به واسطه گزش حیوان ناقل عفونت هاری به انسان منتقل می‌شود و در صورت بروز علائم بیماری در انسان متاسفانه همیشه(100 درصد) کشنده است.
وی با تأکید بر اهمیت اقدامات پیشگیری در این بیماری بیان کرد: از جمله تدابیر دامپزشکی برای مبارزه و پیشگیری از این بیماری، واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار و گله و برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای جمعیت هدف و نیز مراقبت بیماری است.
نیک بین  با بیان اینکه از مهمترین و مؤثرترین راه‌پیشگیری و کنترل این بیماری، مایه‌کوبی سالیانه سگ‌ها است، ادامه داد: واکسیناسیون تمامی سگ‌های مشمول این طرح به صورت رایگان و با استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی و دولتی صورت می‌گیرد که پیش بینی می شود تا پایان این طرح بیش از 200 قلاده سگ بر علیه بیماری هاری در شهرستان اشکذرواکسینه شوند.
وی خاطرنشان کرد: افرادی که اقدام به نگهداری سگ و گربه می‌کنند هرچه سریع‌تر، جهت پیشگیری از بیماری هاری و حفظ سلامت خود و اطرافیان نسبت به واکسیناسیون هاری حیوان خود اقدام نمایند.
نیک بین در پایان گفت: با توجه به اهمیت پیشگیری از بیماری هاری از مردم در روستاها خواهشمندیم برای واکسیناسیون سگ‌های خود با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری کنند و در صورتیکه مورد گزش سگ قرار گرفتند سریعا به مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا محل زخم شتشو، ضدعفونی، واکسن و سرم هاری تزریق شود.

  • گروه خبری : اخبار شهرستان اشکذر,اسلایدر
  • کد خبر : 320147
محمدجواد زارع

محمدجواد زارع

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید