• 1403/02/30 - 13:24
  • تعداد بازدید : 177
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

اجرای طرح واکسیناسیون رایگان تب مالت دام سبک در شهرستان اشکذر

به گزارش روابط عمومی دامپزشکی شهرستان اشکذر، دکتر علی نیک بین؛ رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر از آغاز طرح واکسیناسیون بره و بزغاله علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) در شهرستان اشکذر خبر داد و گفت : بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و اساسی‌ترین راه پیشگیری و کنترل بیماری در انسان‌ها، کنترل و ریشه‌کنی آن در دام ها است.

وی همچنین  بیان نمود : بیماری بروسلوز به دلیل آثار اقتصادی در دامداری‌ها و آثار طولانی مدت بیماری در جمعیت انسانی مهمترین بیماری مشترک بین انسان و دام می‌باشد که در صورت مبتلا شدن انسان عوارضی نظیر تورم مفاصل، تب، لرز، سردرد و درمان بسیار سخت و دردناکی به همراه دارد و در دام نیز به جز سقط جنین تقریبا علائم مشخصه ظاهری دیگری ندارد.
وی اظهار داشت: در راستای ایجاد ایمنی لازم در جمعیت بره و بزغاله و همچنین جلوگیری از بروز و شیوع بیماری تب مالت در سطح جامعه انسانی اداره دامپزشکی شهرستان همه ساله نسبت به انجام واکسیناسیون تب مالت بره و بزغاله اقدام می کند در این راستا و براساس هماهنگی های انجام گرفته و تهیه واکسن مورد نیاز طرح رایگان واکسیناسیون تب مالت در سطح واحد های اپیدمیولوژیک شهرستان اشکذر آغاز شده است.
نیک بین گفت: پیشگیری از شیوع این بیماری‌ مستلزم همکاری بیشتر دامداران بوده و بر اساس پیش ‌بینی‌ های انجام شده، در عملیات واکسیناسیون علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) بیش از6800 راس دام سبک در این شهرستان  تحت پوشش این واکسیناسیون قرار میگیرند و این طرح تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.
وی تصریح کرد: پیشگیری بیماری در انسان مستلزم کنترل بیماری در دام ، آموزش عموم جامعه، اجرای مقررات قانونی چون پاستوریزاسیون شیر و دیگر فرآورده های لبنی، استفاده از البسه محافظ بوسیله افراد تحت مخاطره، واکسیناسیون، آزمایش و کشتار دام های آلوده است.
نیک بین در پایان عنوان کرد: ازدامدارانی که تا کنون نسبت به واکسینه کردن دام های خود اقدامی نکرده اند تقاضا داریم در اسرع وقت نسبت به اطلاع رسانی به اداره دامپزشکی شهرستان و دریافت خدمات واکسیناسیون اقدام کنند همچنین با توجه به امکانات محدود، گرمای هوا و پیشگیری از اتلاف وقت پرسنل دامپزشکی و از آنجایی که هدف نهایی پوشش حداکثری در واحد‌های دامی است برای اجرای هرچه بهتر طرح از نظر کیفی و کمی، با تیم های دامپزشکی در خصوص حضور به موقع در دامداری، مهار کردن دام‌ها و ... همکاری کنند.

  • گروه خبری : اخبار شهرستان اشکذر,اسلایدر
  • کد خبر : 319736
محمدجواد زارع

محمدجواد زارع

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید