• 1403/06/11 - 09:32
  • تعداد بازدید : 57
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

آغاز فاز اول واکسیناسیون تب برفکی دام سبک و سنگین درشهرستان اشکذر

به گزارش روابط عمومی دامپزشکی شهرستان اشکذر، علی نیک بین؛ رئیس دامپزشکی این شهرستان از آغاز فاز اول واکسیناسیون رایگان تب برفکی دام سبک و سنگین در شهرستان اشکذر خبر داد.

وی گفت:  بیماری  تب برفکی سبب کاهش شدید تولید دام شده و در تجارت دام و فرآورده های خام دامی تاثیر گذار است و تقریباً تمامی دام های زوج سم از جمله گونه های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو ، گاومیش ، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می گیرند.بنابراین در راستای پیشگیری از بیماری تب برفکی، حمایت از تولیدکنندگان و حفظ و حراست از سرمایه‌ های ملی، واکسیناسیون تب برفکی دام سبک و سنگین با پوشش دهی کامل جمعیت دامی در واحد های صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی و عشایری آغاز شده که این طرح تا پایان مهرماه ادامه دارد.
وی افزود: تب برفکی بیماری ویروسی واگیردار و از مهمترین بیماری‌های دامی است که در صورت عدم توجه دامداران نسبت به واکسیناسیون دامهایشان منجر به تلفات بالای دامی و افزایش هزینه های دامپروری و کاهش سرمایه های ملی می شود و ازمهمترین علائم بیماری می‌توان به تب، بی اشتهایی، آبریزش ناحیه دهان و بینی، زخم‌های دهانی و پستانی، لنگش و کاهش تولید شیر و تلفات در دام های جوان اشاره کرد.
نیک بین گفت: پیش بینی می شود در مرحله اول واکسیناسیون تب برفکی بیش از 28هزار  راس دام سبک و بیش از  9هزار راس دام سنگین  در شهرستان اشکذر تحت پوشش واکسیناسیون رایگان تب برفکی قرار گیرند.
وی بیان داشت: اگر چه واکسیناسیون نقش بسزایی در مقابله با این بیماری دارد  اما باید توجه داشت که صرفا نمی‌توان به صورت صد درصد متکی به آن بود و رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای، کنترل تردد دام، دفن بهداشتی تلفات و اجرای برنامه های ضد عفونی توسط دامداران در کنار امر واکسیناسیون در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری بسیار مؤثر است.
نیک بین در پایان عنوان کرد: با توجه به امکانات محدود، گرمای هوا و پیشگیری از اتلاف وقت پرسنل دامپزشکی و از آنجایی که هدف نهایی پوشش حداکثری در واحد‌های دامی است، برای اجرای هرچه بهتر طرح از نظر کیفی و کمی، از دامداران عزیز تقاضا دارم با تیم های دامپزشکی در خصوص حضور به موقع در دامداری ها و مهار کردن دام‌ها و ... همکاری کنند و همچنین در صورت مشاهده علائم بیماری در داخل گله مراتب را در اسرع وقت با تماس با سامانه فوریت های دامپزشکی (1512) به دامپزشکی اطلاع دهند.

  • گروه خبری : اخبار شهرستان اشکذر,اسلایدر
  • کد خبر : 324581
محمدجواد زارع

محمدجواد زارع

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید